Mindfulness Meditatie vs Transcendente Meditatie

Wat is het verschil tussen mindfulness meditatie en transcendente meditatie?

Er zijn veel verschillen.

 

Verschillen in Traditie

Mindfulness komt vanuit een Boeddhistische traditie en wordt in het Westen onderwezen in een speciale context.

Welke context is dit?

Er zijn speciale richtlijnen voor trainers.

Er kan in therapeutische context worden lesgegeven, of in de traditionele.

Hoe wordt er les gegeven?

Er wordt lesgegeven in een op een training, groepstraining of retraites.

TM komt uit de hindoeïstische traditie (de mantra als namen van hindoegoden), en heeft ook veel meegemaakt vanuit de secularisatie.

Wat kan je nog meer vertellen over TM?

Transcendente meditatie (TM) is een eind twintigste eeuw bekend geworden vorm van meditatie geïntroduceerd door Maharishi Mahesh Yogi in de jaren vijftig in India. Inmiddels hebben wereldwijd zes miljoen mensen een training gekregen in deze techniek, die meestal tweemaal per dag ruim een kwartier in een gemakkelijke zithouding beoefend wordt.

Zijn er beroemde leraren in het westen?

Voor zover ik bekend mee ben niet, maar er is wel een hele lijst van beroemde mensen die deze training hebben gevolgd.

Verschillen in Prijs

Mindfulness kan vanaf gratis worden geleerd op het internet (YouTube, blogs, enz).

Van zeer goedkoop door het kopen van een goed boek of DVD.

Je kan ook een training volgen, of lekker uitwaaien tijdens een retraite.

Zijn er plekken waar je dit kan leren?

Jazeker.

Een plek die ik je kan aanraden is mindfulninja.

TM kost u ongeveer duizend dollar om te leren, en kan alleen worden gegeven door de TM organisatie.

Waar kan ik dit leren?

Een locatie die ik je kan aanraden is tm.org.

Verschillen in de Praktijk

Mindfulness richt zich meestal je aandacht op je ademhaling of lichamelijke gewaarwordingen.

Het kan worden beoefend zowel als zittende meditatie, of ten midden van andere activiteiten.

TM omvat de herhaling van een “geheime” mantra.

Het wordt beoefend met de ‘gesloten ogen zittende meditatie’, voor 20 minuten, twee keer per dag.

De mantra wordt aanvankelijk actief herhaald.

 

Verschillen in Onderzoek

Er is veel wetenschappelijk onderzoek naar de voordelen van beide mindfulness en TM.

Je zult mensen horen spreken over de prachtige voordelen die zij hebben gekregen uit de praktijk.

Zowel in het geval van mindfulness en TM!

Hoewel in TM vanuit de organisatie erop dringt dat hun technieken uniek zijn voor de praktijk van de TM.

Voordat ik doorga wil ik een foto laten zien van een route die ik wel is loop.

dit is een foto van een rivier die door nijmegen heen loopt

Verschillen in Institutionalisering

Er is geen uniforme organisatie achter de beoefening van aandacht, maar juist gedecentraliseerde opleidingscentra en boeddhistische groepen.

Er is wel een organisatie achter de TM praktijk.

Deze bevordert de leer, bekostigd de leer en investeert in het onderzoek naar de voordelen van TM.

Sommigen denken zelfs dat hier een hele sekte-achtige beweging achter zit.

Verschillen in Leeftijd/ Oorsprong

Mindfulness is een 2600 jaar oude praktijk en komt van de Boeddha.

Het is in het Westen geintroduceerd en populair gemaakt door Jon Kabat-Zinn.

 

TM was blijkbaar gemaakt door Maharishi Mahesh Yogi in de 20e eeuw.

Er wordt beweerd dat het een zeer oude Vedische praktijk is, maar als dat het geval is kan men het te leren voor gratis, of door simpelweg het kopen van een boek over Mantra meditatie.

De TM organisatie beweert dat het om verschillende van Mantra Meditatie (hoewel velen die daadwerkelijk hebben geleerd er niet mee eens zijn).

 

6 Mindfulness Oefeningen Om Vandaag Te Doen

Mindfulness oefeningen die je vandaag kunt proberen

In deze drukke wereld wordt de mind voortdurend van het kastje naar de muur gestuurd.

Verstrooiing van gedachten en emoties geven ons vaak een gevoel van spanning en angstigheid.

De meeste mensen die ik spreek maken geen vijf minuten vrij om even te zitten en te ontspannen.

Laat staan ​​30 minuten of meer voor een meditatie.

Maar het is van essentieel belang voor ons welzijn om een ​​paar minuten per dag te nemen voor het behalen van een positieve mind-body balance.

Hier zijn 6 oefeningen die je daarbij helpen.

 

1. ‘One-Minute Breathing’

Deze oefening kan je overal doen.

Het enige wat je hoeft te doen is focussen op je ademhaling (voor slechts een minuut).

Begin met langzaam in- en uitademen, en houdt je adem voor 6 tellen in.

Adem vervolgens langzaam uit.

Laat de adem stroom moeiteloos terug de atmosfeer in stromen.

Als je dacht dat je niet kon mediteren, kan ik je nu vertellen dat je al halverwege bent!

En heb je genoten van een minuut?

Probeer dan is twee minuutjes 😉

 

 

2. Mindful Observation 

Deze oefening is eenvoudig maar ongelooflijk krachtig .

Het is ontworpen om ons te verbinden met de schoonheid van de natuurlijke omgeving.

Deze wordt gemakkelijk gemist als we haast hebben.

Of als we met haast de auto of trein instappen op weg naar het werk.

Kies iets uit de natuur in uw directe omgeving en kijk hier voor een minuut of twee naar.

Dit kan een bloem of een insect zijn, of wolken of de maan.

Kijk alsof je het voor de eerste keer ziet.

Sta jezelf toe om doelbewust merken en gewoon ” zijn”.

3. Raak Punten

Deze oefening is bedoeld om je te laten genieten van jouw leven door het vertragen van het tempo.

Dit opent de poort om het moment echt bewust mee te maken.

Denk aan iets dat elke dag meer dan eens gebeurt.

Iets wat je voor lief neemt, zoals het openen van een deur.

Op het moment dat je de deurknop aanraakt om de deur te openen, laat jij je volledig bewust van waar je bent, van hoe je je voelt en wat je doet.

In plaats van de beweging op automatische piloot te maken, stop je en verblijf je bewust in het moment.

Neem eventjes rust, en ervaar het.

 

4. Mindful Luisteren

Zoveel van wat we zien en horen wordt beïnvloed door gedachten en ervaringen uit het verleden.

Mindful luisteren helpt ons om dit verleden te laten wat het is en en helpt ons om in een neutrale, aanwezige bewustzijn te komen.

Kies een nieuw stuk van de muziek van uw muziekcollectie, iets wat je nog nooit hebt gehoord.

Sluit je ogen, en zet het op de koptelefoon (als je deze hebt).

Houd geen rekening met het genre of de kunstenaar.

Dit is niet belangrijk.

In plaats daarvan laat jij je verdwalen in de reis van geluid voor de duur van het hele lied.

Ontdek de fijne kneepjes van de muziek.

Het idee is om alleen maar te luisteren.

Zonder vooroordeel of oordeel van het genre, artiest of songteksten.

Als je geen muziek hebt die je nog nooit hebt gehoord, kan je ook de radio eventjes aanzetten.

Als je geen radio hebt, zet dan even youtube of spotify aan.

(Of luister naar de geluiden in jouw omgeving).

 

5. Ervaar jouw normale routine

De bedoeling van deze oefening is om tevredenheid te kweken in het moment.

Je gaat leren genieten van de dagelijkse karweitjes!

Neem een ​​regelmatige routine die je “gewoon doet.”

(Bijvoorbeeld bij het schoonmaken van je huis).

In plaats van dit te behandelen als een gewone klus, zorg je voor een geheel nieuwe ervaring door elk aspect van jouw acties op te merken.

Wees creatief en ervaar nieuwe aspecten binnen deze vertrouwde routine.

Denk niet aan de finish.

Word bewust en geniet van elke stap in het process.

6. Het spel-van-vijf 

In deze mindfulness oefening, schrijf je vijf dingen op die meestal onopgemerkt en niet gewaardeerd worden.

Dit kunnen dingen zijn die je hoort, ruikt, voelt, ziet of ervaart.

Bijvoorbeeld de vogel die je ’s ochtends wakker fluit.

Of de aanraking van je kleding op je huid.

De geur van het park op een nazomerse dag.

Ben jij je er echt van bewust hoe deze aspecten jouw leven en het leven van anderen positief beinvloeden?

Sta je ooit stil om hun fijnere, meer ingewikkelde details op te merken?

Heb je ooit nagedacht over hoe het leven zou zijn zonder deze dingen?

Heb je ooit ging zitten en dacht na over hoe geweldig deze dingen zijn?

Sta jezelf toe om je dagelijkse routine volledig te ervaren.

In het kort: de teelt van dit moment stelt ons in staat om beter om te gaan met gedachten, gevoelens en sensaties die tot stress en angst leiden.

Wanneer je hier leeft, ben je in staat om met volle aandacht in het heden te leven, en om op een kalme en assertieve manier met uitdagingen om te gaan.

Besef dat onze gedachten en emoties in elkaar overgaan.

‘Slechte’ gedachten en emoties hoeven het geluk niet te definiëren.

Dit stelt je in staat om snel te ontsnappen aan de gevangenschap van negatieve denkpatronen.

En in plaats daarvan je te richten op positieve emoties en het vergroten van zelf-mededogen en compassie voor anderen.